Foreningen for Borgerservicechefer i Danmark

20.06.2012

KL tilfreds med nye love

Folketingt har vedtaget lov om obligatorisk digital selvbetjening og digital post. På KLs hjemmeside finder du alt om de nye loves intentioner og konsekvenser:

Lovgivningen betyder, at borgere, der kan, fremover skal betjene sig selv digitalt. Og dermed er kommunerne bedre rustet til at øge borgernes anvendelse af digital selvbetjening.

”Loven om digital selvbetjening giver Danmark endnu et skub ind i den digitale tidsalder, hvor offentlig service selvfølgelig foregår på nettet. Det giver borgerne en fleksibel betjening, når det passer dem, og det er godt for de kommunale budgetter,” siger Jacob Bundsgaard, formand for KL’s Arbejdsmarkeds- og Erhvervsudvalg.

”Vi siger nu til borgerne, at de skal betjene sig digitalt og derved spare kommunerne for penge på borgerbetjeningen, som kan bruges mere nyttige steder, fx til service hos vores børn og ældre. På den måde kan den enkelte dansker være med til at sikre en tilfredsstillende service i en tid, hvor økonomien er stram,” siger Jacob Bundsgaard.

Det er en fællesoffentlig målsætning at 80 procent af borgerne kan betjene sig selv digitalt. For de borgere, der ikke kan betjene sig digitalt, kan man fortsat blive betjent i kommunerne på anden vis.

Kommunerne forventer, at den generelle omstilling til digital kommunikation med digitale breve og selvbetjening vil kunne frigøre omkring 1 milliard kr. i kommunerne fra 2015-16.

Gå til aktuelt